دسته‌بندی نشده

بوتاکس میگرن تهران

سم بوتولونیوم نوع A که تقریبا تمامی داروهای تزریقی بوتاکس از آن ساخته شده‌اند؛ نوعی ماده سمی ویژه اعصاب یا نوروتوکسین است که می‌تواند عملکرد اعصاب را به صورت موقت به حداقل برساند

سم بوتولونیوم نوع A
سم بوتولونیوم نوع A که تقریبا تمامی داروهای تزریقی بوتاکس از آن ساخته شده‌اند؛ نوعی ماده سمی ویژه اعصاب یا نوروتوکسین است که می‌تواند عملکرد اعصاب را به صورت موقت به حداقل برساند و یا متوقف کند. عضلات بدن در صورتی منقبض می‌شوند که پیام انقباض از طرف مغز و از طریق اعصاب حرکتی به آن‌ها برسد و در صورت وجود سم بوتولونیوم در محل عضله، عملکرد عصب حرکتی مختل و عضله موقتا فلج می شود.


بوتاکس میگرن برای چه نوع سردردی مناسب است؟
FDA بوتاکس را تنها برای درمان میگرن مزمن تایید کرده است. کسانی که در ماه 15 روز یا بیشتر به سردرد مبتلا می‌شوند، به میگرن مزمن مبتلا هستند، هرچقدر مقدار سردردها بیشتر باشد، معمولا اثربخشی بوتاکس نیز بهتر خواهد بود. کسانی که در ماه کمتر از 15 روز به سردرد مبتلا می‌شوند، بهتر است از بوتاکس استفاده نکنند.

بیشتر بخوانید:بهترین پزشک ختنه

میزان بوتاکس برای درمان میگرن
برای استفاده از بوتاکس میگرن، مقدار دوز تایید شده، 155 واحد در 31 تزریق است. این تزریق‌ها در هفت ناحیه عضلانی خاص در سر و گردن انجام می‌شود. هر ناحیه عضلانی دارای تعداد مناطقی است که باید 0/1 میلی‌لیتر بوتاکس در هر نقطه تزریق شود و بنا به شرایط بیمار، شاید لازم باشد هر فرد هر 12 هفته یک بار تزریق را تکرار کند. ممکن است در مجموع به 30 تا 40 تزریق در هر سمت سر انجام شود. معمولا برای درمان میگرن با بوتاکس از 155 واحد در 31 تزریق استفاده می‌شود که تزریقات در مناطق مختلف سر و گردن انجام می‌شود.


درمان میگرن با بوتاکس
تزریق بوتاکس میگرن باعث مسدود کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی که سیگنال‌های درد را از مغز حمل می‌کنند، می‌شود. بوتاکس با غیرفعال کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی، از رسیدن پیام درد به مغز جلوگیری می‌کند و شخص درد را احساس نمی‌کند. برای درمان میگرن با بوتاکس لازم است هر 12 هفته یک بار چند تزریق در اطراف سر و گردن انجام شود تا سردردهای میگرنی کاهش یابد. اگر درد تنها در یک نقطه خاصی باشد، ممکن است پزشک در آن ناحیه تزریق بیشتری انجام دهید. معمولا نتایج از 2 تا 3 هفته پس از اولین درمان قابل تشخیص است.
درمان بوتاکس میگرن با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است. این کار باید توسط پزشکی که برای دردهای میگرنی آموزش‌دیده است انجام شود و به‌هیچ‌عنوان نباید توسط پزشکان زیبایی که تخصصی در این زمینه ندارند، گیرد.

بیشتر بخوانید:ویزیت پزشک متخصص کودکان

تزریق بوتاکس میگرن در چه مناطقی انجام می‌شود؟
معمولا برای درمان میگرن تزریقات بین شانه و گردن، پشت گردن، پشت گوش‌ها و وسط پیشانی و پایین پیشانی انجام می‌شود.
قسمت بالای گوش‌ها
پایین پیشانی و نزدیک لبه داخلی ابروها
بین شانه و گردن در سمت راست و چپ
پشت گوش‌ها
پشت گردن و پایین جمجمه در هر دو سمت
وسط پیشانی و بالای چشم
پایین پیشانی و درست بالای بینی


میزان اثربخشی بوتاکس برای درمان سردرد
در مطالعه‌ای اعلام شد که تزریق بوتاکس می‌تواند تعداد سردردهای افراد مبتلا به میگرن را در طول ماه کاهش دهد. در مطالعه‌ای دیگر مشخص شد، نیمی از افرادی که برای 2 نوبت از بوتاکس پیشانی استفاده کردند، 50 درصد درمان را تجربه کردند و بعد از 5 دوره درمان، حدود 70 درصد سردردهای میگرنی این افراد کاهش یافته است.
نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد که شرکت‌کنندگانی که از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن استفاده کردند، به‌طور متوسط در روزهای کمتری به سردرد مبتلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید:بهترین تزریق بوتاکس زیر چشم

 

مراقبت بعد از بوتاکس میگرن
از قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد بپرهیزید.
از ماساژ و دست زدن به محل تزریق پرهیز کنید.
از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین و ورزش پرهیز کنید.
حرکات ملایم انجام دهید که فشاری به ناحیه تزریق وارد نکند.
از بلند کردن وسایل سنگین اجتناب کنید.


عوارض بوتاکس میگرن
عوارض بوتاکس بسیار نادر است، اما به هر حال برخی افراد ممکن است به بوتاکس آلرژی داشته باشند و بعد از تزریق دچار کهیر، تنگی نفس و یا تورم در ساق پا شوند. هرچند هیچ مورد تایید شده‌ای در مورد انتقال بوتاکس به سایر قسمت‌های بدن وجود ندارد، اما در صورتی که این اتفاق بیفتد، امکان به خطر افتادن زندگی شخص وجود دارد.
ممکن است بعضی افراد پس از تزریق بوتاکس میگرن دچار افتادگی پلک، سردرد، سفتی عضلات، درد در محل تزریق و گردن درد شوند. معمولا این علائم موقتی هستند و حداکثر بعد از چند هفته برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید:بهترین تزریق بوتاکس چانه

هزینه تزریق بوتاکس برای میگرن
هزینه بوتاکس میگرن به چند عامل بستگی دارد. ممکن است پزشک با توجه به شرایط هر شخص از تعداد تزریق‌های کمتر یا بیشتری استفاده کند، هرقدر مقدار تزریق بوتاکس بیشتر باشد، هزینه نیز بیشتر خواهد بود. بهتر است در مورد هزینه بوتاکس میگرن با یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید و سعی کنید برای درمان بوتاکس از یک پزشک متخصص و همچنین بهترین نوع بوتاکس برای میگرن استفاده نمایید تا نتیجه درمان بهتری داشته باشید.مراقبت‌های لازم پس از تزریق بوتاکس
از تماس محل تزریق بوتاکس با آب، حداقل ۵ ساعت خودداری کنید.
در ساعات اولیه روی محل تزریق کمپرس آب سرد قرار دهید.
حداقل سه روز پس از تزریق، از انجام ورزش‌های سنگین اجتناب کنید.
سعی کنید تا ۳ روز پس از تزریق در هنگام خواب از بالش بلند استفاده کنید.
تا یک روز پس از تزریق بوتاکس آرایش نکنید و از زدن کرم یا ماساژ صورت بپرهیزید.
روز اول پس از تزریق از عینک آفتابی استفاده نکنید.
حداقل ۵ ساعت پس از انجام بوتاکس دراز نکشید یا سر خود را به سمت پایین خم نکنید.
از رفتن به سونا یا جکوزی تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق پرهیز نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا