دسته‌بندی نشده
موضوعات داغ

ویزیت بهترین متخصص اطفال تهران | 02166602506 (دکتر افشاری)

ویزیت بهترین متخصص اطفال تهران

ویزیت بهترین متخصص اطفال تهران

 

اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان

اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان یک وضعیت پزشکی است، در افراد مبتلا، تکامل مغز و فعالیت مغز که توجه، توانایی برای آرام نشستن و خود کنترلی را تحت تاثیر قرار می دهد، تفاوت هایی دارد. اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان می تواند شرایط و توانایی های کودک را در مدرسه، خانه یا در روابط دوستی اش تحت تاثیر قرار دهد.

نشانه های اختلال بیش فعالی کمبود توجه

تمام کودکان در دوره ای از زندگی برای توجه کردن، گوش دادن و دنبال کردن دستورالعمل ها، نشستن و صبر کردن برای نوبت خود دچار مشکل هستند، اما در صورت وجود اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان، این مشکل سخت تر است و در بیشتر موارد رخ می دهد. اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان می تواند باعث یک، دو یا هر سه نوع علامت زیر در کودکان شود:

بیش فعالی

بیش فعالی از علائم اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان است که با بی قراری، ناآرامی و به راحتی خسته شدن بروز می کند. وجود این علامت از اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان، نشستن و ساکت ماندن در صورت لزوم را برای آن ها دشوار می کند.

 

بیشتر بخوانید: نوبت دهی بهترین دکتر متخصص کودکان

 

ممکن است این کودکان برای کارهایی بیش از حد عجله کنند و اشتباهات بی پروایی انجام دهند. آن ها در مواقعی که نباید این کار را بکنند، بالا و پایین می پرند و بازی های پر سر و صدا انجام می دهند و بدون دلیل مشخص، ممکن است کارهایی را انجام دهند که به دیگران آسیب برسانند.

 

بی توجهی

کودکانی که دچار نشانه بی توجهی اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان هستند برای توجه کردن به چیزی، متمرکز شدن و ادامه دادن کاری دچار مشکل هستند. این کودکان به خوبی به دستورات گوش نمی دهند، ممکن است جزئیات مهم را فراموش کنند و کاری که آغاز کرده اند را به پایان نمی رسانند.

این دسته از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه، ممکن است افکار پوچ داشته باشند و بیش از حد حرف بزنند. این کودکان ممکن است فراموش کار یا سهل انگار باشند و مسیر کارهای خود را گم کنند.

 

عملکرد بدون فکر

این علامت در اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان باعث عملکرد سریع آن ها قبل از فکر کردن خواهد شد. این کودکان معمولا حرف دیگران را قطع می کنند، دیگران را هل می دهند یا چیزی را از دست آن ها می گیرند و صبر کردن برای آن ها مشکل است.

اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان، باعث می شود کاری را بدون اجازه انجام دهند، چیزهایی که به آن ها تعلق ندارد را بردارند و یا اقدامات خطرناکی انجام بدهند. این کودکان گاهی اوقات واکنش های احساسی را بروز می دهند که برای یک موقعیت خاص شدید است.

 

بیشتر بخوانید: نوبت دهی بهترین دکتر متخصص کودکان در تهران

 

گاهی مواقع، والدین و مربیان زمانی که کودک بسیار کوچک است علائم اختلال بیش فعالی کمبود توجه را تشخیص می دهند، اما این برای کودکان خردسال طبیعی است که بی قرار باشند، بدون فکر عمل کنند و حواس پرت باشند؛ این علائم لزوما به معنی وجود اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان نیست.

کودکان در حال رشد، توجه، فعالیت و خود کنترلی به تدریج تکامل می یابند. کودکان با کمک والدین و مربیان این مهارت ها را می آموزند، اما در برخی کودکان بهبودی چندانی در توجه، آرام گرفتن، گوش دادن یا صبر کردن آن ها اتفاق نخواهد افتاد.

زمانی که این مسائل ادامه می یابد و موجب بروز مشکلاتی در مدرسه، منزل یا با دوستان می شود، اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان رخ داده است.

 

تشخیص اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان

اگر فکر می کنید که کودک شما به اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان دچار است، به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید. او سنجش شنوانی و بینایی را توصیه می کند تا از این که عامل دیگری موجب این علائم نشده مطمئن شود. برای تشخیص اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان، پزشکان کار خود را با سوال کردن درباره سلامت کودک، رفتار و فعالیت او آغاز می کنند.

سپس با والدین و کودکان پیرامون مسائلی که متوجه آن ها شده اند صحبت می کنند. ممکن است پزشک برای تشخیص اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان لیست کاملی از رفتار کودک را از شما و همچنین مربی او بخواهد.

 

بیشتر بخوانید: نوبت دهی بهترین دکتر متخصص اطفال

 

برای جمع آوری این اطلاعات، اگر موارد زیر مشخص شوند، پزشک اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان را تشخیص می دهد:

بررسی وضعیت سلامتی کودک نشان می دهد که یک مشکل سلامتی یا یادگیری، باعث مشکلات موجود نیست.

رفتارها از زمان کودکی فرد ادامه دارند.

حواس پرتی، بیش فعالی و بدون فکر عمل کردن کودک بیش از حالت طبیعی سن او است.

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه، دچار اختلالات یادگیری، رفتارهای متضاد و مخالف یا مشکلات خلق و خویی و اضطراب هستند.

پزشکان معمولا این اختلالات را در کنار اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان درمان می کنند.

 

درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان

درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان معمولا شامل 4 مورد می باشد:

دارو  

داروها توانایی مغز برای توجه و آرام گرفتن را تقویت می کنند و موجب کنترل بیشتر کودک بر خود می شوند.

 

بیشتر بخوانید: نوبت دهی بهترین دکتر متخصص اطفال در تهران

 

رفتار درمانی

این روش ها برای درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه به کودکان کمک می کنند تا مهارت های اجتماعی، احساسی و برنامه ریزی خود را که در این بیماری متفاوت می باشند، بهبود و تکامل بخشند.

 

هدایت والدین

با هدایت و تربیت والدین، بهترین راه ها برای پاسخ به مشکلات رفتاری که بخشی از اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان است، پیش روی کودک قرار می گیرد.

حمایت مدرسه

مربیان می توانند در کنترل علائم اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان نقش مهمی داشته باشند و به آن ها در گذراندن بهتر دوران  مدرسه کمک کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا