دسته‌بندی نشده

شماره تلفن متخصص اطفال تهران | 02166602506

تلفن متخصص اطفال تهران

متخصص اطفال تهران

 

متخصص اطفال ( pediatrician ) پزشکی است که وظیفه اش مدیریت سلامت کودک است. این مدیریت شامل موارد فیزیکی، رفتاری و سلامت روانی است. متخصص اطفال، برای تشخیص بیماریهای دوران کودکی و انتخاب درمانی مناسب آموزش دیده اند.

متخصص اطفال یا متخصص کودکان؛ از شاخه‌های اصلی پزشکی است و به صورت مختصر می توان گفت، به مسائل رشد و بیماری‌های کودکان می پردازد و نیاز کودکان را به پزشک متخصص و نیاز والدین را به مشاور رشد کودک مرتفع می کند.

با توجه به سلامت کودک و لزوم شناخت تخصصی بیماری‌های آنها، وجود متخصص اطفال برای تشخیص و درمان بیماری کودک ضروری است. متخصص کودکان، بررسی نکات تندرستی کودک از زمان نوزادی تا بزرگسالی آنها را برعهده دارد.

این بخش از پزشکی اساسا با تمام جنبه‌های رشد و پرورش کودک و شرایط او برای محقق شدن تمام ظرفیت‌ها برای رشد سالم تا بزرگسالی را بررسی و در دسترس قرار می دهد.

 

بیشتر بخوانید: دکتر متخصص اطفال

 

سلامت کودکان در گذشته بخشی از طب بزرگسالان بود، اما در قرن نوزده و ابتدای قرن بیستم به عنوان رشته تخصصی در پزشکی در نظر گرفته شد. افزایش تدریجی آگاهی از این موضوع که بیماری های کودکان با بزرگسالان متفاوت است، نقش عمده‌ای در تخصصی شدن این رشته داشته است. در این زمان، پزشکان متوجه شدند واکنش های کودک به بیماری، دارو‌ها و محیط، بستگی زیادی به سن او دارد.

 

وظیفه متخصص اطفال چیست؟

متخصص کودکان تا ۵ سالگی بارها کودک را معاینه می‌کند تا از وضعیت سلامت جسمی و ذهنی کودک اطمینان حاصل کند. پس از ۵ سالگی، متخصص اطفال کودک را به صورت سالیانه معاینه می‌کند و وضعیت سلامت جسمی و روحی او را مورد بررسی قرار می‌دهد. به طور کلی، وظایف متخصص اطفال بدین قرار است:

انجام معاینه فیزیکی

تزریق واکسن‌های توصیه‌شده در سنین مختلف

ارزیابی رشد جسمی، رشد ذهنی و رفتارها و مهارت‌های فردی کودک در سنین مختلف و با تحلیل ومقایسه با استانداردهای موجود

تشخیص و درمان بیماری‌ها، عفونت‌ها، جراحات، شکستگی، دررفتگی و سایر مشکلات سلامتی کودک و تجویز نیاز داروهایی

ارائه اطلاعات لازم به والدین در مورد نیازهای سلامت جسمی و روحی و اجتماعی، ایمنی، تغذیه و تناسب اندام کودک

در صورت نیاز کودک به مراقبتی بیش از تخصص پزشک اطفال، ارجاع به فوق تخصص مربوطه

تخصص سایر متخصصان اطفال در درمان بیماری‌های خاص یا محدوده سنی خاص می باشد که نمونه‌هایی از انواع فوق تخصص اطفال به این شرح است:

1-فوق تخصص اطفال مراقبت‌های ویژه

یک تیم از متخصص کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه مراقب کودکانی هستند که در موقعیت‌های بهداشتی ناپایدار یا بحرانی قرار دارند و وظیفه درمان آنها را برعهده دارند.

 

2-فوق تخصص ریه اطفال

متخصص ریه اطفال، اختلال کودکانی را که مشکلات تنفسی و بیماری‌های ریوی دارند، تشخیص داده و درمان می‌کند. متخصص ریه کودکان برای پیشگیری، شناسایی و درمان هرنوع بیماری دستگاه تنفسی از جمله آسم دوران کودکی تخصص دارد.

3-فوق تخصص نفرولوژیست اطفال

نفرولوژیست کودکان، بیماری‌هایی را که بر سیستم کلیوی و ادراری تأثیر دارد، از جمله عفونت‌های دستگاه ادراری و بیماری‌های کلیوی را تشخیص می‌دهد و از کودکان مبتلا به بیماری‌های مختلف کلیوی مراقبت می‌کنند.

 

4-فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال

متخصص مغز و اعصاب کودکان برای درمان و مدیریت اختلالات عصبی در اطفال آموزش دیده است. این امکان که مشکلات و اختلالات عصبی که کودک در دوران خردسالی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تا بزرگسالی ادامه یابد وجود دارد. متخصص مغز و اعصاب کودکان از ابتدای تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب در اطفال تا درمان کامل آن نظارت خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص کودکان تهران

 

5-فوق تخصص غدد کودکان

متخصص اطفال، کودکانی را که مشکلات رشد، بلوغ، دیابت یا سایر اختلالات مربوط به هورمون‌ها و غدد درون ریز دارند، به متخصص غدد کودکان ارجاع می‌دهد.

دکتر غدد کودکان، بیماری هایی از قبیل ناهنجاری‌های هورمونی یا سایر مشکلات غدد درون ریز، از جمله دیابت کودکان و نوجوانان، کم کاری تیروئید کودکان، تیروئید پرکار در کودکان یا مشکلات رشد مانند رشد قدی کودکان را تشخیص داده و به درمان آنها می‌پردازد.

هورمون‌ها وظیفه نحوه رشد و بلوغ کودک را برعهده دارند، در صورتی که کودک دچار کمبود هورمون رشد باشد، دچار اختلال رشدی در جسم و ذهن خواهد سد. مشکلاتی که توسط متخصص غدد کودکان درمان می‌شود با مشکلاتی که متخصص غدد بزرگسالان درمان می‌کنند، تفاوت دارد.

مسائل مربوط به رشد و تکامل می‌تواند مشکلاتی را در زمینه رشد جنسی کودک هم ایجاد کند که می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر سلامت جسمی و عاطفی آنها داشته باشد.

 

6-فوق تخصص اطفال کودک آزاری

تعرض به کودک و کودک آزاری به اشکال مختلف در جهان بسیار شایع است. تجارب بد کودکی، تأثیر زیادی روی شخصیت و رفتار فرد در بزرگسالی خواهد داشت. متخصص اطفال کودک آزاری، تجربه و مهارت‌های ویژه‌ای در ارزیابی کودکانی دارد که ممکن است قربانی نوعی سوءاستفاده، آزار و اذیت یا بی‌توجهی قرار گرفته باشند.

تجاوز جنسی به کودک و نشانه‌های تجاوز به کودک و اقدامات ضروری بعد از تجاوز باید توسط متخصص اطفال کودک آزاری بررسی شود، چون آنها برای تشخیص و درمان این آسیب‌ها آموزش دیده‌اند. برای جلوگیری از کودک آزاری، این متخصصان با افسران مجری قانون و مددکاران اجتماعی همکاری می‌کنند تا بتوانند به کودکانی که مورد تعرض، پدوفیلی یا دیگر آسیب‌ها قرار گرفته‌اند کمک کنند.

 

7-فوق تخصص روماتولوژیست اطفال

درمان کودکان و نوجوانانی که دارای اختلالات اسکلتی و عضلانی هستند برعهده روماتولوژیست اطفال است. این متخصصان از کودکان مبتلا به بیماری‌های خودایمنی یعنی بیماری‌هایی که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کند و دیگر بیماری‌های روماتولوژی کودکان مراقبت می‌کنند. اختلال ساق پا نوزادان و مشکلات پای کودکان هم از جمله مواردی است که تحت نظر متخصص روماتولوژی کودکان درمان می‌شود.

8-فوق تخصص قلب و عروق کودکان

تخصص پزشک متخصص قلب و عروق کودکان در تشخیص و درمان کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می باشد. بیماری‌های قلبی مختلفی در مورد کودکان وجود دارد که برای درمان به فوق تخصص قلب و عروق کودکان ارجاع داده می شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اطفال تهران

 

بسیاری از پزشکان متخصص قلب کودکان هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین استراتژی درمانی با جراح قلب کودکان همکاری نزدیک دارند. هر کودک، شرایط خاص و یک برنامه درمانی جامع و فردی نیاز دارد.

متخصص قلب و عروق اطفال می‌توانند قبل از تولد، در دوران کودکی و بزرگسالی بیماران را درمان کند. بیماری‌های قلب و عروق مختلفی در اطفال وجود دارد که قابل درمان هستند؛ از جمله این بیماری ها می توان به آریتمی (ضربان قلب نامنظم)، بیماری قلبی مادرزادی، اختلالات گردش خون، پیوند قلب، نارسایی قلبی، ناهنجاری‌های قلبی جنین اشاره نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا