بیماری های رایج

انواع سردرد در کودکان

کودکان چه نوع سردردهایی می توانند داشته باشند؟

لطفا سلب مسئولیت در انتهای این صفحه را بخوانید.

 سردرد در کودکان شایع است. دو مورد از رایج ترین انواع سردرد در کودکان عبارتند از:

● سردردهای تنشی – سردردهای تنشی باعث فشار یا سفتی در هر دو سمت چپ و راست سر می شود. سردردهای تنشی معمولاً آنقدر شدید نیستند که بچه ها را از انجام فعالیت های روزانه خود مانند رفتن به مدرسه باز دارد.

●میگرن – میگرن وضعیتی است که باعث حملات سردرد و سایر علائم می شود. سردردهای ناشی از میگرن اغلب خفیف شروع می شوند و سپس بدتر می شوند. سردرد ممکن است فقط یک طرف سر یا هر دو را درگیر کند. میگرن می تواند باعث شود کودک شما احساس بیماری یا استفراغ کند یا او را به نور و صدا حساس کند. میگرن همچنین می تواند باعث مشکلات موقت بینایی شود. به عنوان مثال، قبل از حمله میگرن، برخی از کودکان لکه ها یا نورهای رنگی را می بینند.

هنگامی که کودکان دچار حمله میگرنی می شوند، اغلب قادر به انجام فعالیت های عادی روزانه خود مانند رفتن به مدرسه نیستند.
کودکان همچنین در صورت ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد یا عفونت سینوسی تمایل به سردرد دارند.
در موارد نادر، سردرد در کودکان ناشی از یک عفونت جدی (مانند مننژیت)، فشار خون شدید یا تومورهای مغزی است.

آیا فرزندم باید به پزشک  مراجعه کند؟

 اگر کودکتان دچار سردردهایی شد که:
●بعد از ضربه به سر شروع می شود
●آنها را بیدار می کند
● ناگهانی و شدید است و با علائم دیگری مانند:
•استفراغ
•گردن درد یا سفتی
•دوبینی یا تغییر در بینایی
•گیجی
•از دست دادن تعادل
• تب 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر

همچنین باید فرزندتان را نزد پزشک یا پرستار ببرید اگر:
●بیش از یک بار در ماه دچار سردرد شوید
●سردرد دارند و کمتر از 6 سال سن دارند
●سردرد داشته باشید و شرایط پزشکی خاصی مانند بیماری سلول داسی شکل، مشکلات خونریزی، مشکلات سیستم ایمنی، مشکلات ژنتیکی، مشکلات قلبی یا سرطان داشته باشید.

آیا کاری وجود دارد که به تنهایی بتوانم به فرزندم کمک کنم تا احساس بهتری داشته باشد؟ – آره. اگر کودک شما نیازی به مراجعه به پزشک ندارد، می توانید این کارها را انجام دهید:
●در صورت امکان از کودکتان بخواهید در فضایی آرام و تاریک با پارچه ای خنک روی پیشانی خود استراحت کند.
●در صورت تمایل فرزندتان را به خوابیدن تشویق کنید. خواب می تواند کمک کند، به خصوص در مورد سردردهای ناشی از میگرن.
●داروهای ضد درد مانند استامینوفن کودکان (نام تجاری نمونه: تیلنول) یا ایبوپروفن کودکان (نام های تجاری نمونه: ادویل، موترین) به کودک خود بدهید. هرگز به کودک خود آسپرین ندهید. در کودکان، آسپرین می تواند باعث یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام سندرم ری شود.

آیا فرزند من نیاز به آزمایش دارد؟

– احتمالا نه. بیشتر سردردهای کودکان ناشی از یک مشکل جدی نیست.
پزشک  فرزند شما احتمالاً با انجام معاینه و اطلاع از علائم کودک شما می‌تواند تشخیص دهد که چه چیزی اشتباه است. اما اگر پزشک یا پرستار کودک شما مشکوک به عفونت یا مشکل جدی باشد، ممکن است آزمایش تصویربرداری مانند ام آر آی یا سی تی اسکن را تجویز کند. تست های تصویربرداری تصاویری از داخل بدن ایجاد می کنند.

سردرد در کودکان چگونه درمان می شود؟

انواع بسیاری از داروها برای درمان و پیشگیری از سردرد استفاده می شود. پزشک یا پرستار کودک شما در مورد اینکه کدام دارو برای کودک شما بهترین است، صحبت خواهد کرد.

آیا کاری می توانم انجام دهم تا کودکم دچار سردرد نشود؟

بله. برخی از سردردها ممکن است توسط برخی غذاها یا کارهایی که کودکان انجام می دهند ایجاد شود. برای کودک خود یک “دفتر خاطرات سردرد” داشته باشید. در دفتر خاطرات، هر بار که کودک شما سردرد دارد و آنچه قبل از شروع سردرد خورده و انجام داده است، یادداشت کنید. به این ترتیب، می توانید دریابید که آیا چیزی وجود دارد که باید از آن اجتناب کنند.

برخی از محرک های رایج سردرد عبارتند از:
●عدم وعده های غذایی
●نخوردن مایعات کافی
●داشتن کافئین بیش از حد، یا مصرف کافئین کمتر از حد معمول
●کم یا زیاد خوابیدن
●استرس
●غذاهای خاصی مانند بولونیا یا هات داگ

 

پی نوشت:

این اطلاعات عمومی خلاصه محدودی از اطلاعات تشخیص، درمان و/یا دارو است. این به معنای جامع نیست و باید به عنوان ابزاری برای کمک به کاربر در درک و/یا ارزیابی گزینه های تشخیصی و درمانی بالقوه استفاده شود. این شامل تمام اطلاعات در مورد شرایط، درمان ها، داروها، عوارض جانبی، یا خطراتی که ممکن است برای یک بیمار خاص اعمال شود، نمی شود. آنچه مد نظر و مطلوب است،آن است که توصیه پزشکی یا جایگزینی برای توصیه های پزشکی، تشخیص یا درمان باید بر اساس معاینه پزشک و ارزیابی شرایط خاص و منحصر به فرد بیمار باشد. بیماران باید برای اطلاعات کامل در مورد سلامتی، سؤالات پزشکی و گزینه های درمانی، از جمله خطرات یا مزایای استفاده از داروها، با پزشک صحبت کنند. این اطلاعات هیچ درمان یا دارویی را به عنوان ایمن، موثر یا تایید شده برای درمان یک بیمار خاص تایید نمی کند. اینجانب دکتر مهدی افشاری هرگونه ضمانت یا مسئولیت مربوط به این اطلاعات یا استفاده از آن را از خود سلب می کنم.

 

دکتر مهدی افشاری متخصص اطفال، کودکان و نوجوانان_ دارای بورد تخصصی

از جمله خدمات پزشکی ارائه شده در مطب  عبارتند از:  معاینات دوره‌ای کودکان، پایش دوره ای رشد فیزیکی و تکامل کودکان، درمان انواع بیماری های عفونی،گوارشی و تنفسی در کودکان و نوجوانان_ مشاوره تغذیه، آموزش و مراقبت های دوره ای نوزادان نارس، پایش و درمان کلیه مشکلات دوره ای نوزادی، ارزیابی دوره‌ای توانایی های ذهنی و جسمی کودکان

خدمات ویژه ارائه شده توسط دکتر مهدی افشاری: انجام ختنه تخصصی در مطب، ویزیت در منزل و  مشاوره آنلاین

آدرس مطب: تهران، مهرآباد جنوبی، دانشگاه هوایی جنوبی، تفرش شرقی، پلاک 193_ واحد همکف

شماره تماس:021-66602506

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا