دسته‌بندی نشده

روش تضمینی پسردار شدن

با روش Baby dust ، هورمون LH یک‌بار در صبح و یک بار در عصر به مدت ۳ ماه قبل از اقدام به بارداری ردیابی می شود.

تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش ویلان
روش Whelan توسط الیزابت ویلان توسعه‌یافته است و مشابه روش‌های Shettles است، زیرا هر دو معتقدند زمان‌بندی عامل مهمی در تعیین جنسیت است. بسیاری از متخصصان از این روش برای تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری استفاده می‌کنند.
در روش ویلان برای دختردار شدن تا ۲ الی ۳ روز قبل از تخمک‌گذاری و در روز بعد از تخمک‌گذاری برای پسردار شدن، زوجین رابطه جنسی داشته‌باشند. دلیل این پیشنهاد این است که عملکرد اسپرم‌های XX و XY در نقاط مختلف چرخه قاعدگی زنان متفاوت است.
اسپرم با کروموزوم X یعنی اسپرم دختر احتمال بیشتری برای بارور کردن تخمک در این مرحله دارد؛ بنابراین با انجام رابطه جنسی، نزدیک به تخمک‌گذاری یا در روز تخمک‌گذاری، اسپرم دختر شانس بیشتری برای زنده‌ماندن دارد. به گفته ویلان، میزان موفقیت دختردارشدن با روش دختر ویلان ۵۷٪ است.


تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش Baby dust
روش Baby dust توسط نویسنده Kathryn Taylor ابداع شد. با روش Baby dust ، هورمون LH یک‌بار در صبح و یک بار در عصر به مدت ۳ ماه قبل از اقدام به بارداری ردیابی می شود.
افزایش این هورمون نشان می‌دهد که تخمک‌گذاری طی ۱۲ تا ۴۸ ساعت آینده اتفاق‌می‌افتد، می‌توان به الگوی چرخه قاعدگی پی‌برد. پس با مشخص‌شدن زمان دقیق‌تر تخمک‌گذاری، زمان داشتن رابطه جنسی برای دختردار شدن یا پسردار شدن در نظر گرفته‌ می شود. اگر ۲ تا ۳ روز قبل از زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی باشد، شانس دختردار شدن بیشتر است. درصورتی‌که روز تخمک‌گذاری یا روز بعد آن، رابطه جنسی برقرار شود، احتمال پسر شدن جنین افزایش خواهد‌یافت.
تعیین جنسیت قبل از بارداری با PGD
برای تعیین جنسیت ،روش‌های کلینیکی نسبت به روش‌های خانگی موثرتر هستند. این روش‌ها شامل IVF، IUI و PGD هستند.
یکی از روش‌های قابل‌اطمینان و تضمینی برای تعیین جنسیت قبل از بارداری، استفاده از روش پی جی دی است. PGD به روش تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی گفته‌می‌شود که در آن یک اسپرم منفرد در یک نوع لقاح آزمایشگاهی به نام ICSI (تزریق داخل سیستوپلاسمی اسپرم) در تخمک کاشته‌می‌شود. سپس یک سلول جنین در حال‌رشد برای تعیین جنسیت قبل از قرار‌داده‌شدن در رحم مادر مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
اساس این روش بر این است که اسپرم‌های XY کمی سبک‌ترند و می‌توان با استفاده از سانتریفیوژ یا سایر روش‌های جداسازی، آنها را پردازش و جدا کرد و از این راهکار برای تعیین جنسیت پسر قبل از بارداری تضمینی استفاده‌نمود.
IUI و IVF می‌توانند تا ۸۰٪ در تعیین جنیسیت جنین نقش داشته‌باشند، اما نمی‌توان‌گفت ۱۰۰٪ دقیق هستند.

بیشتر بخوانید:بهترین تزریق بوتاکس چانه

تعیین جنسیت با روش IUI
یکی دیگر از روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری، ای یو ای است که یک روش کمک باروری آزمایشگاهی است و باز هم در آن از لقاح مصنوعی استفاده‌می‌شود. این روش، میکروسورت نیز نامیده می‌شود.
در این روش نیز جداسازی اسپرم و مرتب‌سازی آن بر اساس محتوای ژنتیکی انجام می گیرد. با استفاده از ماهیت اسپرم XY و XX ؛اسپرم‌ها با استفاده از روش‌های جداسازی مانند سانتریفیوژ جداشده و از آن برای بارداری هدفمند استفاده می‌شود. روش اصلی جداسازی در این روش، رنگ‌آمیزی اسپرم با رنگ فلورسنت و جداسازی سلول‌های اسپرم XY و XX با استفاده از فلوسایتومتر است.
اسپرم‌های جداشده و انتخابی با استفاده از تلقیح مصنوعی وارد رحم می‌شوند تا جنسیت نوزاد به روش IUI تعیین شود. این روش کمتر تهاجمی است و معمولا روش کارآمدی نیز محسوب می‌شود. گاهی نیز از روش IVF به همراه این تکنیک برای باروری استفاده می‌شود.


تعیین جنسیت با IVF
سایر روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری، تضمینی نیستند. تنها یک راه تضمین‌شده برای دختردار شدن یا پسردار شدن وجود دارد که این روش به نام انتخاب جنسیت شناخته‌می‌شود. از این روش برای تعیین دقیق جنسیت جنین استفاده می‌شود.
این روش لقاح آزمایشگاهی IVF نام دارد و یکی از روش‌های کلینیکی تعیین جنسیت قبل از بارداری است. آی وی اف تعیین جنسیت؛ شامل کاشت جنین دختر یا پسر در رحم مادر است و اساس آن گزینه‌های پیشرفته‌ای مانند مرتب‌سازی اسپرم و غربالگری ژنتیکی قبل از کاشت است، تا جنسیت جنین قبل از لقاح و بارداری تعیین گردد.
این روش گران است و حتی در برخی کشورها غیرقانونی است. این عمل دارای طیف گسترده‌ای از مفاهیم اخلاقی، مذهبی، قانونی و اجتماعی است و به همین دلیل انجام IVF برای تعیین جنسیت قبل از بارداری؛ لزوما یک تصمیم صرفا پزشکی محسوب نمی‌شود و باید ابعاد مختلف آن را در نظر گرفت.
تنها راه تضمینی برای تعیین جنسیت قبل از بارداری IVF است. در این روش‌ از غربالگری اسپرم و تشخیص ژنتیکی جنین استفاده می‌شود و سپس جنین با جنسیت مشخص در رحم مادر کاشته‌می‌شود.

بیشتر بخوانید:پزشکان متخصص اطفال تهران

رژیم غذایی پسرزایی در طب سنتی
رژیم غذایی پسرزایی از دیدگاه طب سنتی در مورد غذاهای گرم این است که باید زیر نظر پزشک مصرف شوند، در غیر این صورت ممکن است موجب بیماری یا اختلال در رشد جنین شود. از این موارد می توان: میوه‌های گرم مانند خرما، موز، گلابی، خرمالو، انجیر، کشمش، انبه، انگور، آناناس، هویج، سیب، توت خشک، طالبی، به گوشت گوسفند، میگو، شترمرغ، بلدرچین، بوقلمون، مرغ محلی، اردک، خروس، کبوتر، آهو، شتر انواع ترب سیب‌زمینی خاکشیر گندم شلغم مویز کنجد تخم‌مرغ بادام درختی ارده حلیم جگر زیره، آویشن، دارچین گردو آب گرم فندق پسته کرفس بادمجان را برشمرد.
رژیم دخترزایی در طب سنتی
رژیم غذایی دخترزایی از دیدگاه طب سنتی برای دختردار شدن که باید زیر نظر پزشک از رژیم غذایی با طبع سرد استفاده کرد شامل : مصرف لبنیات میوه‌های سرد مانند مرکبات، انار، آلو، هندوانه، گیلاس و زردآلو مصرف کاهو، خیار، گوجه گوشت ماهی و مرغ مصرف غذاهای آبکی و آب‌پز کاهش مصف ادویه گشنیز کدو است. توجه به این نکته لازم است که مصرف بیش از اندازه و مداوم مواد غذایی با طبع سرد، می تواند باعث ناباروری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا