ختنه تخصصی

انواع روش‌های ختنه در نوزادان

احتمالا در میان انواع روش‌های ختنه، برای انتخاب بهترین روش ختنه در نوزادان کمی گیج شده‌اید. باید بدانید که روش‌های مختلفی برای این عمل جراحی وجود دارد که برخی از آن‌ها امروزه منسوخ شده‌اند. متداول‌ترین روش‌های ختنه کردن نوزاد، ختنه کردن نوزاد با حلقه و ختنه به روش جراحی یا بخیه می‌باشد. حتماً می‌پرسید ختنه با حلقه بهتر است یا بخیه؛ نمی‌توان به این سؤال یک پاسخ قطعی داد، زیرا هر یک از این دو روش در شرایط خاصی بر دیگری مزیت دارند. در ادامه بیشتر خواهید دانست:

  • ختنه كردن نوزاد با حلقه (Ring or Plastibell)

ختنه کردن نوزاد با حلقه یکی از متداول‌ترین و بهترین روش ختنه برای نوزاد است. در این روش، یک حلقه پلاستیکی روی نوک آلت قرار داده می‌شود. سپس با نخ یک گره بر روی حلقه زده می‌شود. مراحل افتادن حلقه ختنه 3 تا 10 روز طول می‌کشد. ابتدا پوست بالای نخ سیاه می‌شود و همراه با حلقه پلاستیکی می‌افتد. ختنه كردن نوزاد با حلقه معمولاً برای قبل از 4 ماهگی نوزادان مناسب است؛ البته بسته به مهارت پزشک و شرایط کودک تا دو سالگی هم قابل انجام است. می‌توانید فیلم ختنه با روش حلقه را در نت مشاهده کنید و با این روش ختنه به خوبی آشنا شوید.

آیا ختنه با حلقه درد دارد؟

یکی از روش های بسیار پرکاربرد و مناسب ختنه نوزاد، ختنه با حلقه است. ختنه با حلقه رینگ پلاستیکی که در اصطلاح پزشکی به آن Plastibell نیز گفته می‌شود، در کنار روش جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به نظر پزشک و تصمیم والدین ختنه یا به روش جراحی و یا به روش حلقه انجام می‌شود.

مهمترین مزیت ختنه با حلقه خطر بسیار کمتر آن در مقایسه با روش جراحی و یا سنتی است. معمولا از روش ختنه با حلقه برای نوزادان بیشتر از سه ماه استفاده می‌شود. ختنه با حلقه نسبت به روش جراحی یا همان روش سنتی دوران نقاهت و مراقبت‌های کمتری نیاز دارد و در عین حال میزان خونریزی و احتمال ابتلا به عفونت نیز در این روش ختنه تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند.

به هر حال ختنه به روش حلقه نیز درد دارد، اما درد آن در مقایسه با روش جراحی کمتر است و معمولا خونریزی کمی دارد یا اصلا بدون خونریزی است.

  • ختنه به روش جراحی (ختنه به روش سنتی)

ختنه به روش جراحی قدیمی‌ترین روش ختنه کردن نوزاد است. معمولا در صورتی‌ که شیرخواران در چند ماه اول زندگی ختنه نشوند، پزشک بعد از 6 ماهگی از این روش استفاده خواهد کرد. روش سنتی ختنه که به روش بخیه نیز معروف است، با بریدن پوست ناحیه ختنه‌گاه و سپس بخیه زدن آن انجام می‌شود؛ بنابراین در پاسخ به این سؤال که ختنه با حلقه بهتر است یا بخیه باید بگوییم که تفاوت این دو روش بیشتر در این است که روش سنتی در سنین بالاتر مناسب است و ختنه کردن نوزاد با حلقه بیشتر مناسب سنین پایین تر می‌باشد.

احتمالاً در مورد ختنه كردن نوزاد با ليزر نیز شنیده‌اید؛ ختنه با لیزر درواقع همان ختنه به روش جراحی است که در آن برش‌ها به‌جای چاقوی جراحی، با کاتر انجام می‌شود. با این‌ وجود باید بدانید که خطرات ختنه با لیزر از روش سنتی بیشتر است و مراقبت بعد از ختنه لیزری اهمیت بیشتری دارد، زیرا احتمال بیشتری برای خونریزی بعد از ختنه وجود دارد؛ و به همین دلیل از طرف متخصصین این زمینه کمتر توصیه می شود.

از دیگر انواع روش های ختنه می‌توان ختنه با کلامپ موگن (Mogen) و ختنه با کلامپ گومکو (Gomco) را نام برد. این روش‌ها امروزه دیگر متداول نیستند. در ایران به این نوع از ختنه‌ها، ختنه با کلیپس نقره‌ای نیز گفته می‌شود.

 

پی نوشت:

این اطلاعات عمومی خلاصه محدودی از اطلاعات تشخیص، درمان و/یا دارو است. این به معنای جامع نیست و باید به عنوان ابزاری برای کمک به کاربر در درک و/یا ارزیابی گزینه های تشخیصی و درمانی بالقوه استفاده شود. این شامل تمام اطلاعات در مورد شرایط، درمان ها، داروها، عوارض جانبی، یا خطراتی که ممکن است برای یک بیمار خاص اعمال شود، نمی شود. آنچه مد نظر و مطلوب است،آن است که توصیه پزشکی یا جایگزینی برای توصیه های پزشکی، تشخیص یا درمان باید بر اساس معاینه پزشک و ارزیابی شرایط خاص و منحصر به فرد بیمار باشد. بیماران باید برای اطلاعات کامل در مورد سلامتی، سؤالات پزشکی و گزینه های درمانی، از جمله خطرات یا مزایای استفاده از داروها، با پزشک صحبت کنند. این اطلاعات هیچ درمان یا دارویی را به عنوان ایمن، موثر یا تایید شده برای درمان یک بیمار خاص تایید نمی کند. اینجانب دکتر مهدی افشاری هرگونه ضمانت یا مسئولیت مربوط به این اطلاعات یا استفاده از آن را از خود سلب می کنم.

 

 

دکتر مهدی افشاری متخصص اطفال، کودکان و نوجوانان_ دارای بورد تخصصی

از جمله خدمات پزشکی ارائه شده در مطب  عبارتند از:  معاینات دوره‌ای کودکان، پایش دوره ای رشد فیزیکی و تکامل کودکان، درمان انواع بیماری های عفونی،گوارشی و تنفسی در کودکان و نوجوانان_ مشاوره تغذیه، آموزش و مراقبت های دوره ای نوزادان نارس، پایش و درمان کلیه مشکلات دوره ای نوزادی، ارزیابی دوره‌ای توانایی های ذهنی و جسمی کودکان

خدمات ویژه ارائه شده توسط دکتر مهدی افشاری: انجام ختنه تخصصی در مطب، ویزیت در منزل و  مشاوره آنلاین

آدرس مطب: تهران، مهرآباد جنوبی، دانشگاه هوایی جنوبی، تفرش شرقی، پلاک 193_ واحد همکف

شماره تماس:021-66602506

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا