بیماری های رایج

مهمترین علائم بیماری های کلیوی در کودکان

والدين بايد حتما به جريان ادراري كودكان و بخصوص شيرخواران توجه كنند. به همين دليل توصيه مي‌شود مادراني كه بچه شيرخوار دارند، گاهي پوشك بچه را باز بگذارند و جريان ادراري او را كنترل نمايند. جريان ادراري قطره قطره يا بسيار باريك نشانه وجود مشكلي در مجاري ادرار كودك است.هم چنین تخلیه ادرار نباید با تاخیر و زورزدن بوده یا قطع و وصل شود. علایم فوق میتواند نشانه مثانه عصبی ،برگشت ادرار ، عفونت ادراری یا انسداد و..باشد.

2.تغيير رنگ ادرار:

رنگ ادرارطبیعی از زرد روشن تا زرد تيره متغير است. البته تغيير رنگ ادرار مي‌تواند ناشي از مصرف مواد غذايي خاصي مانند اسفناج و لبو يا مصرف برخي داروها مانند آهن باشد. اما تغيير رنگ ادرار به رنگ چاي، معمولا نشانه وجود خون در ادرار است و در اين شرايط بايد در اولين فرصت به پزشك مراجعه شود.
اولين ادرار كودك هنگام صبح بايد زرد تيره باشد، ادراري كه هميشه به رنگ زرد روشن باشد و حتي در مواقع كم‌آبي نيز تيره‌ نشود، نشانه بيماري كليوي و عدم توانایی کلیه برای تغلیظ ادرار  است.

3.بوي تند ادرار:

بوی تند ادرار ممكن است ناشي از مصرف برخي غذاها يا داروهايي خاص باشد، اما در صورت وجود بوي تند ادرار لازم است براي رد عفونت ادراري، آزمايش‌هاي لازم انجام شود.از علل دیگر بوی تند ادرار بیماریها متابولیک ارثی است.

4.تكرر ادرار:

تكرر ادرار يكي از علائم شایع عفونت ادراري است و لازم است در اين شرايط كشت ادرار انجام شود. علاوه بر اين، تكرر ادرار مي‌تواند به علل ديگر ازجمله استرس، وجود سنگ يا مثانه عصبي یا دیابت نيز ايجاد شود.

5.حجم زياد ادرار:

حجم زياد ادرار هميشه نشانه كاركرد خوب كليه‌ها نيست.در بسياري از بيماري‌هاي جدي كليه به علت عدم قدرت تغليظ ادرار، حجم ادرار بالا مي‌رود ولي كليه دچار نارسايي است
در صورتي كه كودك دچار پرنوشي و پر ادراري شده است، ابتدا بايد وجود ديابت قندي رد شود. ولي علاوه بر آن، ديابت بي‌مزه كه به علت بيماري‌هاي كليه يا بيماري‌هاي مغزي ايجاد مي‌شود نيز مي‌تواند باعث بروز پرنوشي و پر ادراري شود.
در نتيجه در صورتي كه حجم ادرار كودك زياد است و بخصوص در شرايطي كه هيچ وقت رنگ ادرار به رنگ زرد تيره در نمي‌آيد، بايد در اولين فرصت به پزشك مراجعه كرد.

6.نگه داشتن ادرار:

مقاومت كودك در برابر دفع ادرار، بخصوص زماني كه كمتر از 3 بار در 24 ساعت باشد، غيرطبيعي است و مي‌تواند منجر به عفونت ادراری یا مثانه عصبی شود. بنابراين به والدين توصيه مي‌شود كودكان در طی بیداری هر 2 تا 3 ساعت دفع ادرار داشته باشند.

7. عدم کنترل ادرار:

عدم توانایی کودک برای جلوکیری از ریزش ادرار تا رسیدن به دستشویی و خیس بودن مداوم لباس زیر کودک از نشانه های عفونت ادراری یا مثانه عصبی است.

8.شب ادراری :

اگر چه شب‌ادراري اغلب اوليه بوده و با گذر زمان بهبود مي‌يابد، اما اگر شب‌ادراري ثانويه باشد یعنی پس از چند ماه خشك بودن ايجاد شود، یا در صورت تداوم شب ادراری تا سنین بالاتر ،همراهی شب ادراری با سایر علایم ذکر شده در بالا نیاز به بررسی بیشتر را میطلبد.

 

پی نوشت:

این اطلاعات عمومی خلاصه محدودی از اطلاعات تشخیص، درمان و/یا دارو است. این به معنای جامع نیست و باید به عنوان ابزاری برای کمک به کاربر در درک و/یا ارزیابی گزینه های تشخیصی و درمانی بالقوه استفاده شود. این شامل تمام اطلاعات در مورد شرایط، درمان ها، داروها، عوارض جانبی، یا خطراتی که ممکن است برای یک بیمار خاص اعمال شود، نمی شود. آنچه مد نظر و مطلوب است،آن است که توصیه پزشکی یا جایگزینی برای توصیه های پزشکی، تشخیص یا درمان باید بر اساس معاینه پزشک و ارزیابی شرایط خاص و منحصر به فرد بیمار باشد. بیماران باید برای اطلاعات کامل در مورد سلامتی، سؤالات پزشکی و گزینه های درمانی، از جمله خطرات یا مزایای استفاده از داروها، با پزشک صحبت کنند. این اطلاعات هیچ درمان یا دارویی را به عنوان ایمن، موثر یا تایید شده برای درمان یک بیمار خاص تایید نمی کند. اینجانب دکتر مهدی افشاری هرگونه ضمانت یا مسئولیت مربوط به این اطلاعات یا استفاده از آن را از خود سلب می کنم.

 

 

دکتر مهدی افشاری متخصص اطفال، کودکان و نوجوانان_ دارای بورد تخصصی

از جمله خدمات پزشکی ارائه شده در مطب  عبارتند از:  معاینات دوره‌ای کودکان، پایش دوره ای رشد فیزیکی و تکامل کودکان، درمان انواع بیماری های عفونی،گوارشی و تنفسی در کودکان و نوجوانان_ مشاوره تغذیه، آموزش و مراقبت های دوره ای نوزادان نارس، پایش و درمان کلیه مشکلات دوره ای نوزادی، ارزیابی دوره‌ای توانایی های ذهنی و جسمی کودکان

خدمات ویژه ارائه شده توسط دکتر مهدی افشاری: انجام ختنه تخصصی در مطب، ویزیت در منزل و  مشاوره آنلاین

آدرس مطب: تهران، مهرآباد جنوبی، دانشگاه هوایی جنوبی، تفرش شرقی، پلاک 193_ واحد همکف

شماره تماس:021-66602506

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا