ختنه تخصصی

ختنه به روش سنتی چطور انجام می شود؟

ختنه یا به انگلیسی circumcision در واقع برداشتن پوست پوشاننده سوراخ مجرای آلت تناسلی و کلاهک دور آن است. انجام ختنه کودکان به روش های مختلفی انجام می شود که در حال حاضر پرطرفدارترین روش، ختنه با حلقه یا رینگ است که بخاطر عوارض کم و نتیجه مناسب روش ارجح در شیرخواران زیر شش ماه میباشد.

ختنه به روش سنتی یا جراحی

در ختنه به روش سنتی یا جراحی پزشک با استفاده از تیغ جراحی یا کوتر برقی پوست پوشاننده کلاهک آلت تناسلی را بریده و بخیه می زند. این روش روش انتخابی برای سن بالای یک سال میباشد اما مثل هر جراحی دیگری ممکن هست باعوارضی هم همراه باشد. خونریزی پس از عمل یکی از شایع ترین عوارض آن میباشد که معمولا درمان آن شامل یافتن رگ خونریزی دهنده و بخیه کردن یا سوزاندن آن با کوتر است.

در این روش، نسبتا زمان زیادی می برد تا زخم بهبود پیدا کند و بهبودی به سرعت روش حلقه نیست. حتما تمام روشهای ختنه باید به وسیله پزشک مجرب انجام بشوند در مواردی که ختنه را غیر پزشک انجام بدهد احتمال عوارض بالا میرود. به عنوان مثال گاهی در زمان ختنه پیش می آید که به خاطر بی احتیاطی، بخشی از سر آلت تناسلی کودک بریده می شود. یکی دیگر از عوارض ختنه تنگی سوراخ خروج ادرار یا Meatal Stenosis هست که باعث می شود کودک در ادرار کردنش مشکل داشته باشد که البته این عارضه در هر روش ختنه ممکن هست و ناشی از کوتاهی والدین در مراقبتهای پس از ختنه هست.

در ختنه به روش سنتی استفاده یا عدم استفاده از پوشک در چند روز اول بعد از عمل به نظر پزشک معالج بستگی دارد. معمولا از فردای روز عمل بردن به حمام از نظر اکثر پزشکان بلامانع هست و اگر زخم پانسمان داشته باشد بعد از خیس خوردن در حمام به راحتی جدا میشود. برخی پزشکان هم توصیه می کنند که بعد از انجام ختنه به روش جراحی، باید برای جلوگیری از عفونت، آنتی بیوتیک مصرف شود.

تفاوت ختنه به روش سنتی با روش حلقه

در ختنه سنتی یا همان جراحی پوست اضافه بریده میشود اما در روش ختنه با حلقه یا رینگ حلقه ای دور آلت تناسلی کودک می اندازند، سپس با نخ خوب می بندند. تا جایی که خون به قسمت بالایی نمی رسد، و مثل بند ناف خشک می شود و می افتد. البته این روش هم اشکالاتی دارد مثلا اینکه برای سن بالای یکسال مناسب نیست

در صورت عدم مراجعه به یک پزشک متخصص، احتمال عفونت و یا سایر عوارض وجودخواهد داشت. پس حتما از انتخاب پزشک متخصص ختنه، روش انجام ختنه و محیط مطب مطمئن شوید و سپس اقدام به انجام ختنه کنید.

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که انتخاب نهایی روش ختنه را به پزشک معالج واگذار کنید تا پزشک با معاینه وضعیت آلت تناسلی و در نظر گرفتن مجموع شرایط بهترین روش را از بین دو روش سنتی و حلقه به شما پیشنهاد بدهد.

 

پی نوشت:

این اطلاعات عمومی خلاصه محدودی از اطلاعات تشخیص، درمان و/یا دارو است. این به معنای جامع نیست و باید به عنوان ابزاری برای کمک به کاربر در درک و/یا ارزیابی گزینه های تشخیصی و درمانی بالقوه استفاده شود. این شامل تمام اطلاعات در مورد شرایط، درمان ها، داروها، عوارض جانبی، یا خطراتی که ممکن است برای یک بیمار خاص اعمال شود، نمی شود. آنچه مد نظر و مطلوب است،آن است که توصیه پزشکی یا جایگزینی برای توصیه های پزشکی، تشخیص یا درمان باید بر اساس معاینه پزشک و ارزیابی شرایط خاص و منحصر به فرد بیمار باشد. بیماران باید برای اطلاعات کامل در مورد سلامتی، سؤالات پزشکی و گزینه های درمانی، از جمله خطرات یا مزایای استفاده از داروها، با پزشک صحبت کنند. این اطلاعات هیچ درمان یا دارویی را به عنوان ایمن، موثر یا تایید شده برای درمان یک بیمار خاص تایید نمی کند. اینجانب دکتر مهدی افشاری هرگونه ضمانت یا مسئولیت مربوط به این اطلاعات یا استفاده از آن را از خود سلب می کنم.

 

 

دکتر مهدی افشاری متخصص اطفال، کودکان و نوجوانان_ دارای بورد تخصصی

از جمله خدمات پزشکی ارائه شده در مطب  عبارتند از:  معاینات دوره‌ای کودکان، پایش دوره ای رشد فیزیکی و تکامل کودکان، درمان انواع بیماری های عفونی،گوارشی و تنفسی در کودکان و نوجوانان_ مشاوره تغذیه، آموزش و مراقبت های دوره ای نوزادان نارس، پایش و درمان کلیه مشکلات دوره ای نوزادی، ارزیابی دوره‌ای توانایی های ذهنی و جسمی کودکان

خدمات ویژه ارائه شده توسط دکتر مهدی افشاری: انجام ختنه تخصصی در مطب، ویزیت در منزل و  مشاوره آنلاین

آدرس مطب: تهران، مهرآباد جنوبی، دانشگاه هوایی جنوبی، تفرش شرقی، پلاک 193_ واحد همکف

شماره تماس:021-66602506

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا