بیماری های رایج

درمان اگزمای دور لب در کودکان و نوزادان

 

                                                                 لطفا سلب مسئولیت در انتهای این صفحه را بخوانید.

اگزما را می توان یکی از بیماری‎ های رایج پوستی به حساب آورد که خطرناک نیست، اما می‎ تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگزما پوست را قرمز و ملتهب می ‏کند و روی آن نقاط برجسته و خارش‌دار ایجاد می‏ کند.. دلیل اصلی وجود اگزما هنوز کاملا شناخته شده نیست اما علائم شدیدش، آن را به یکی آزاردهنده‎ترین بیماری‌های پوستی تبدیل کرده‌ است. اگزما بیشتر روی دست و پا به وجود می‌آید و خارش، سوزش و ظاهر نامناسبی دارد که می‌تواند فرد را ناراحت و زندگی روزمره را دشوار کند. گاهی در کودکان و نوزادان، این عارضه پوستی خود را به صورت نقاط قرمز و حساس دور لب نشان می‌دهد. اگزمای دور لب کودکان را چقدر می ‎شناسید؟

 

چرا دور لب نوزادان دچار اگزما می‏ شود؟

 

نوزادان عادت به دهان بردن دست و لیسیدن دور دهان با زبان دارند، همچنین بیشتر آن‏ ها دوست دارند انگشتانشان را بمکند. خیلی از بچه‎ ها به همین دلیل انواع حساسیت‌های پوستی یا مشکلاتی را تجربه می‏ کنند، اگزما یکی از همین مشکلات است. اگزمای دور لب از تحریک لب‌ها و پوست اطرافشان توسط بزاق دهان ایجاد می‏ شود. وقتی نوزاد یا کودک این عادت را کنار بگذارد، علائم اگزما هم از بین می ‎رود. نوزادان و کودکان در این زمان، التهاب و خشکی و پوسته پوسته شدن دور لب را تجربه می‎ کنند. همچنین ممکن است خود لب یا پوست دورش ترک بخورد و خونریزی ملایمی داشته باشد. بی‌قراری نوزادان در زمان تجربه اگزما به دلیل دردناک شدن لب است، همچنین ممکن است گاهی اوقات آب یا غذا خوردن به این دلیل برایشان سخت باشد.

 

راه حل اگزمای کودکان و نوزادان چیست؟

پزشک برای رفع علائم بیماری اگزما، کرم کروتیکواستروئیدی تجویز می‎ کند. این کرم را باید به شکل روزانه به پوست دور لب کودک بزنید تا التهاب کم شود. بعد از رفع علائم اولیه، احتمالا پوست خشک باقی می‎ ماند بنابراین با چرب‎ کننده‎ های مخصوص یا وازلین، همیشه لب کودک یا نوزاد را مرطوب نگه دارید. این کرم‏ ها را بدون نسخه هم می ‎توانید تهیه کنید. ممکن است کودکان تا قبل از سن رفتن به مدرسه، عادت لیسیدن لب یا مکیدن انگشت  شست را حفظ کنند. از آن جایی که اگزما بعد از ترک این عادت از بین می‌رود، بهتر است برای ترک عادت، یک مشاور را ببینید یا با ملایمت به کودک تذکر بدهید.

اگزمای نوزادی برای همیشه از بین می‌رود؟

بیشتر افراد تا پنج سالگی‎شان یک بار به این بیماری دچار می‎ شوند (حتی در نوزادی) و نیمی از افرادی که در کودکی اگزما می‏ گیرند در بزرگسالی دوباره آن را تجربه می‏ کنند (با علائم متفاوت). در دوران‏ های عود بیماری، علائم تشدید شده و پوست دوباره دچار التهاب و خارش شدید می‏ شود. پزشکان هنوز موفق به یافتن یک درمان قطعی یا رفع علائم همیشگی برای اگزما نشده ‏اند اما استفاده از پماد و ترک عادت لیسیدن لب، علائم اگزما را به صفر می ‎رساند.

 

علائم اگزمای دور لب در کودکان و نوزادان زیر دو سال

  • نقاط قرمز رنگ، خارش‌دار و ملتهب روی صورت به ویژه دور لب و روی گونه‎ ها
  • ترکیدن نقاط دارای اگزما پیش از آبدار شدن
  • خارش شدید اگزما که ممکن است حتی منجر به بی‎خوابی شود
  • عفونت پوست در اثر خاراندن و دست زدن به اگزما

 

علائم اگزما از دو سالگی تا بلوغ:

  • وجود اگزما در زانو یا آرنج، گردن، مچ پا و باسن
  • ملتهب شدن و برآمدگی نقاط دارای اگزما
  • تغییر رنگ، روشن شدن یا تیره شدن نقاط دارای اگزما

پی نوشت:

این اطلاعات عمومی خلاصه محدودی از اطلاعات تشخیص، درمان و/یا دارو است. این به معنای جامع نیست و باید به عنوان ابزاری برای کمک به کاربر در درک و/یا ارزیابی گزینه های تشخیصی و درمانی بالقوه استفاده شود. این شامل تمام اطلاعات در مورد شرایط، درمان ها، داروها، عوارض جانبی، یا خطراتی که ممکن است برای یک بیمار خاص اعمال شود، نمی شود. آنچه مد نظر و مطلوب است،آن است که توصیه پزشکی یا جایگزینی برای توصیه های پزشکی، تشخیص یا درمان باید بر اساس معاینه پزشک و ارزیابی شرایط خاص و منحصر به فرد بیمار باشد. بیماران باید برای اطلاعات کامل در مورد سلامتی، سؤالات پزشکی و گزینه های درمانی، از جمله خطرات یا مزایای استفاده از داروها، با پزشک صحبت کنند. این اطلاعات هیچ درمان یا دارویی را به عنوان ایمن، موثر یا تایید شده برای درمان یک بیمار خاص تایید نمی کند. اینجانب دکتر مهدی افشاری هرگونه ضمانت یا مسئولیت مربوط به این اطلاعات یا استفاده از آن را از خود سلب می کنم.

دکتر مهدی افشاری متخصص اطفال، کودکان و نوجوانان_ دارای بورد تخصصی

از جمله خدمات پزشکی ارائه شده در مطب  عبارتند از:  معاینات دوره‌ای کودکان، پایش دوره ای رشد فیزیکی و تکامل کودکان، درمان انواع بیماری های عفونی،گوارشی و تنفسی در کودکان و نوجوانان_ مشاوره تغذیه، آموزش و مراقبت های دوره ای نوزادان نارس، پایش و درمان کلیه مشکلات دوره ای نوزادی، ارزیابی دوره‌ای توانایی های ذهنی و جسمی کودکان

خدمات ویژه ارائه شده توسط دکتر مهدی افشاری: انجام ختنه تخصصی در مطب، ویزیت در منزل و  مشاوره آنلاین

آدرس مطب: تهران، مهرآباد جنوبی، دانشگاه هوایی جنوبی، تفرش شرقی، پلاک 193_ واحد همکف

شماره تماس:021-66602506

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 1 =

دکمه بازگشت به بالا