تنفس

درمان آسم کودکان چگونه انجام می‌شود؟

درمان آسم کودکان مشابه بزرگسالان است و پرهیز از عوامل محرک آسم، در صدر نکات درمانی قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که کودکان نسبت به عوارض جانبی داروها، حساس‌تر از بزرگسالان هستند و محدودیت‌هایی برای انتخاب دارو در این گروه سنی وجود دارد.

بهترین روش درمان آسم کودکان حذف عوامل تحریک‌کننده در محیط زندگی مبتلایان به این بیماری است. البته در کنار این مورد، پزشکان داروهایی را نیز برای درمان آسم تجویز می‌کنند.

به‌ طور‌ کلی داروهای مورد استفاده برای درمان آسم کودکان را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

۱ – داروهای تسکین‌دهنده

این داروها را اصطلاحاً داروهای گشادکننده برونش (متصل‌کننده‌ نای به مجاری تنفسی ابتدای شش) می‌نامند که به‌ صورت استنشاقی (اسپری) مصرف می‌شوند. داروهای تسکین‌دهنده باعث شل‌ شدن عضلات دیواره مجاری تنفسی شده و جریان هوا را در این مجاری به‌ صورت طبیعی برقرار می‌سازند.

۲  داروهای پیشگیری‌کننده

داروهای پیشگیری‌کننده با کاهش التهاب در مجاری هوایی باعث کاهش تحریک‌پذیری آنها می‌شوند. این داروها بر‌خلاف داروهای تسکین‌دهنده باید به‌صورت منظم و معمولاً روزی دو‌ بار مصرف شوند.

۳  داروهای اورژانسی

در زمان بروز آسم حاد، دو روش اورژانسی برای کنترل آن در دسترس است:

  • استفاده از مقادیر زیاد داروهای تسکین‌دهنده
  • استفاده از مقادیر زیاد یک داروی ضد التهاب

برای این که بفهمیم آیا میزان مصرف و تأثیر دارو کافی بوده است و آسم را به‌ خوبی کنترل کرده‌ایم، روش‌هایی مانند پر کردن پرسشنامه زیر وجود دارد. از طریق پر کردن این پرسشنامه می‌توان فهمید تا چه حد در کنترل علائم آسم موفق بوده‌ایم.

نکته قابل توجه در درمان آسم کودکان این است که همان‌طور که عوارضی چون کندی رشد و نمو کودک برای برخی از داروهای کنترل‌کننده‌ آسم مطرح می‌شود، آسم کنترل نشده و درمان نشده هم در کودکان مانند بزرگسالان، مسبب کندی رشد می‌شود. یادمان باشد نقش والدین و مراقبین کودک‌ در درمان آسم کودکان بسیار حیاتی است.

 

والدین در درمان آسم کودکان چه نقشی دارند؟

اگر والدین اطلاعات کافی در مورد آسم و نحوه کنترل آن داشته باشند، گام مهمی در جهت کنترل بیماری کودک خود برداشته‌اند. با مراجعه به پزشک متخصص، آگاهی‌های لازم را جهت نحوه جلوگیری از حمله آسم، تشدید علائم بیماری، نوع داروها و زمان مصرف داروها، کسب کنید.

بامطالعه این مطلب ممکن است سؤالی در ذهن والدین به وجود بیاید، اینکه آیا با بزرگ‌تر شدن کودک ازلحاظ سنی ممکن است همچنان بیماری آسم در بدن کودک باقی بماند؟

به‌طورکلی، پزشکان و محققان معتقدند که بعد از ۷ سالگی احتمال ابتلا به آسم در کودکان بیشتر است. به‌خصوص اگر مادر آسم یا آلرژی داشته باشد. علاوه بر این اگر براثر بیماری، راه‌های تنفسی کودک حساس شده باشد، شرایط ابتلا به آسم ایجاد می‌شود. بااین‌حال، در حدود ۵۰ درصد از کودکانی که دچار بیماری آسم هستند، علائم آسم تا سن بلوغ کاهش پیدا می‌کند. ولی ممکن است در بزرگ‌سالی دوباره شدت پیدا کند. متأسفانه هیچ تضمینی برای اینکه علائم آسم به‌طور کامل از بین برود، وجود ندارد.

 

پی نوشت:

این اطلاعات عمومی خلاصه محدودی از اطلاعات تشخیص، درمان و/یا دارو است. این به معنای جامع نیست و باید به عنوان ابزاری برای کمک به کاربر در درک و/یا ارزیابی گزینه های تشخیصی و درمانی بالقوه استفاده شود. این شامل تمام اطلاعات در مورد شرایط، درمان ها، داروها، عوارض جانبی، یا خطراتی که ممکن است برای یک بیمار خاص اعمال شود، نمی شود. آنچه مد نظر و مطلوب است،آن است که توصیه پزشکی یا جایگزینی برای توصیه های پزشکی، تشخیص یا درمان باید بر اساس معاینه پزشک و ارزیابی شرایط خاص و منحصر به فرد بیمار باشد. بیماران باید برای اطلاعات کامل در مورد سلامتی، سؤالات پزشکی و گزینه های درمانی، از جمله خطرات یا مزایای استفاده از داروها، با پزشک صحبت کنند. این اطلاعات هیچ درمان یا دارویی را به عنوان ایمن، موثر یا تایید شده برای درمان یک بیمار خاص تایید نمی کند. اینجانب دکتر مهدی افشاری هرگونه ضمانت یا مسئولیت مربوط به این اطلاعات یا استفاده از آن را از خود سلب می کنم.

دکتر مهدی افشاری متخصص اطفال، کودکان و نوجوانان_ دارای بورد تخصصی

از جمله خدمات پزشکی ارائه شده در مطب  عبارتند از:  معاینات دوره‌ای کودکان، پایش دوره ای رشد فیزیکی و تکامل کودکان، درمان انواع بیماری های عفونی،گوارشی و تنفسی در کودکان و نوجوانان_ مشاوره تغذیه، آموزش و مراقبت های دوره ای نوزادان نارس، پایش و درمان کلیه مشکلات دوره ای نوزادی، ارزیابی دوره‌ای توانایی های ذهنی و جسمی کودکان

خدمات ویژه ارائه شده توسط دکتر مهدی افشاری: انجام ختنه تخصصی در مطب، ویزیت در منزل و  مشاوره آنلاین

آدرس مطب: تهران، مهرآباد جنوبی، دانشگاه هوایی جنوبی، تفرش شرقی، پلاک 193_ واحد همکف

شماره تماس:021-66602506

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا