رشد و تغذیه

مراحل رشد ذهنی و حرکتی نوزاد و کودک از 1 تا 3 سالگی

 

                                                                 لطفا سلب مسئولیت در انتهای این صفحه را بخوانید.

تجربیاتی که کودک شما در ماه‌ها و سال‌های اولیه زندگی خود دارد، بر سلامت ذهنی و جسمی او تأثیر می‌گذارد و در این دوران کودک مهارت‌های اصلی برای ادامه‌ی زندگی را می‌آموزد. مراقبت، پرورش و تأمین امنیت کودک در این دوران موجب رشد و تکامل مناسب کودک در ادامه زندگی می‌شود. شما باید به خوبی مراقب کودک خود باشید و به دقت به کارهایی که انجام می‌دهد نگاه کنید و به صداها یا حرف‌های او گوش دهید تا بتوانید به درستی بفهمید که او چه چیزی می‌خواهد یا به چه چیزی نیاز دارد. حتی زمانی که کودک قادر به حرف زدن نیست، با بروز نشانه‌هایی به شما می‌فهماند که چه می‌خواهد بگوید. فرزند شما در دوران خردسالی با سرعت زیادی رشد می‌کند و چیزهای زیادی می‌آموزد.

رشد کودک تا 12 ماهگی (یک سالگی)

مهارت‌های ارتباطی و زبانی

  • می‌تواند کلمه‌ی مامان یا بابا و یکی دو کلمه دیگر را ادا کند.
  • برای خداحافظی دست تکان می‌دهد.
  • به اشیا اشاره می‌کند.
  • صداهایی از خود درمی‌آورد و کلمات بی‌معنی به زبان می‌آورد که مشابه با تکلم هستند.
  • سؤالات ساده را می‌فهمد مانند : بینی‌ات کجاست؟” یا “صدای گاو چیست؟”

رشد حرکتی و فیزیکی

  • اشیایی که در دو دست گرفته است به هم می‌زند.
  • به تنهایی می‌ایستند.
  • با کمک یک دست می‌تواند را برود و حتی ممکن است بدون کمک تعادل دست راه برود.
  • می‌تواند دو شیء یا دو قطعه را روی هم قرار دهد.
  • می‌تواند با دقت اشیا را با دو انگشت شست و اشاره بردارد.
  • در حین غذا خوردن با دست خود تکه‌های غذا را به طرف دهانش می‌برد.

رشد اجتماعی و احساسی

  • از بازی‌های ساده مثل دالی کردن و شنیدن شعر و دست زدن و دیگر بازی‌های اجتماعی لذت می‌برد.
  • دوست دارد به عکس‌های کتاب‌ها نگاه کند و کتاب برای او خوانده شود.
  • وقتی اتاق را ترک می‌کنید گریه می‌کند.
  • هنگام موفقیت در انجام کاری جدید مثل ایستادن و راه رفتن احساس غرور می‌کند.

مهارت‌های ادراکی (فکر کردن و یادگیری)

  • می‌تواند دستورهای تکی را درک کند و انجام دهد مانند “توپ را به من بده” .
  • کودکان بزرگ‌تر و دیگر بزرگسالان را نگاه می‌کند و از آن‌ها تقلید می‌کند.
  • کارهایی که برای او اشتیاق آور هستند را تکرار می‌کند برای مثال چیزی را از یک لبه پایین می‌اندازد تا شما دوباره آن را بردارید.
  • به کتاب با دقت نگاه می‌کند و صفحات آن را ورق می‌زند.

رشد کودک: 15 ماهگی

مهارت‌های ارتباطی و زبانی

  • با اشاره دست، کشیدن اجسام یا گریه کردن نشان می‌دهد که چه چیزی می‌خواهد.
  • چیزهایی مانند کتاب را برای شما میاورد تا برایش بخوانید.
  • علاوه بر مامان و بابا، 3 تا 5 کلمه‌ی دیگر می‌گوید و آن‌ها را به درستی به کار می‌برد.
  • وقتی از او سؤال می‌کنید می‌توان به اعضای بدن خود اشاره کند (مثلاً دماغت کجاست؟)

رشد حرکتی و فیزیکی

  • بدون کمک می‌تواند قدم بردارد.
  • برای برداشتن چیزی از روی زمین می‌تواند روی زانوهای خود خم شود.
  • می‌تواند از فنجان یا کاسه مایعات بنوشد.
  • می‌تواند سه قطعه را روی سر هم بچیند.
  • می‌تواند با مداد رنگی روی کاغذ خط بکشد.

رشد اجتماعی و احساسی

  • برای انجام دادن فعالیت‌های مورد علاقه‌اش اولویت نشان می‌دهد و اگر مشغول بازی موردعلاقه خود باشد از خوابیدن امتناع می‌کند.
  • از اشیای واسطه مانند پتو یا پشتی برای راحتی خود استفاده می‌کند.
  • از چیزهای مشخصی به شدت بدش میاید مانند صدای بلند یا حمام رفتن.
  • با بغل کردن و بوسیدن، محبت خود را به کسانی که از او مراقبت می‌کنند نشان می‌دهد.

مهارت‌های ادراکی (فکر کردن و یادگیری)

  • دستورهای ساده را می‌فهمد و انجام می‌دهد.
  • فعالیت‌های دیگران را تقلید می‌کنند مانند جارو زدن خانه.
  • شروع به انجام بازی‌های فکری و حل مسئله می‌کند مانند حل کردن یک پازل.

رشد کودک 24 ماهگی (2سالگی)

مهارت‌های ارتباطی و زبانی

  • بیش از 50 کلمه را می‌تواند بگوید.
  • از عبارات دوکلمه‌ای استفاده می‌کند.
  • در نیمی از موارد می‌تواند منظور خود را به یک فرد غریبه بفهماند.
  • اگر از او بخواهید می‌تواند صداهای بی‌معنی که از خود درمی‌آورد را به لغات بامعنی و واقعی تبدیل کند.

رشد حرکتی و فیزیکی

  • می‌تواند چندین قطعه را روی سر هم بچیند
  • به‌خوبی می‌دود.
  • می‌تواند به توپ ضربه بزند.
  • از پله‌ها پایین می‌رود.
  • می‌تواند خطوط صاف و مدور را بکشد.
  • می‌تواند خودش مستقلانه غذا بخورد.

رشد اجتماعی و احساسی

  • با کودکان دیگر همبازی می‌شود.
  • از چیزهای خاصی مانند صدای بلند یا برخی حیوانات می‌ترسد.
  • به شما می‌گوید که پوشکش کثیف شده یا نیاز به دستشویی دارد.

مهارت‌های ادراکی (فکر کردن و یادگیری)

  • می‌تواند دستورات دو قسمتی را بفهمد و اجرا کند (برای مثال اسباب‌بازی‌ات را بردار و در قفسه بگذار)
  • می‌تواند بسیاری از اجزای بدن خود را نام ببرد.
  • می‌تواند به قسمت‌های مشخص عکس در کتاب اشاره کند.
  • می‌تواند بازی‌های انجام دهد که رد آن نقش بازی می‌کند، برای مثال نقش مادری که به کودک خود (عروسک) غذا می‌دهد.

رشد کودک 30 ماهگی (2.5 سالگی)

مهارت‌های ارتباطی و زبانی

  • عبارات کوتاه 3 الی 4 کلمه‌ای را ادا می‌کند.
  • در تمامی موارد می‌تواند منظور خود را به دیگران بفهماند.
  • در صحبت کردن به درستی از ضمایر استفاده می‌کند.
  • مرتباً سؤال می‌کند “این چست؟” و “چرا؟”

رشد حرکتی و فیزیکی

  • با کمک دیگران می‌تواند دندان‌های خود را مسواک کند.
  • با کمک دیگران می‌تواند شلوار خود را پایش کند.
  • می‌تواند در جا بپرد.
  • با دستان خود توپ را پرت می‌کند.

رشد اجتماعی و احساسی

  • از نقش بازش کردن و ادا درآوردن لذت می‌برد.
  • شروع به بازی کردن با کودکان دیگری می‌کند که لزوماً در کنار او نیستند.
  • می‌تواند به شما بگوید چه زمانی نیاز دارد که پوشکش عوض شود و یا به دستشویی برود.
  • با به کار بردن نام خودش به خودش اشاره می‌کند.

مهارت‌های ادراکی (فکر کردن و یادگیری)

  • شروع به فکر کردن در مورد چیزهای خنده‌دار می‌کند (مثلاً به یک گربه بالدار فکر می‌کند و این برایش خنده‌دار است)
  • مفهوم یک موضوع یا شیء را درک می‌کند (مثلاً ” این قطعه را به من بده”)

رشد کودک: سه‌سالگی

مهارت‌های ارتباطی و زبانی

  • سه یا تعداد بیشتری واژه را درکنار هم قرار می‌دهد تا یک جمله بسازد.
  • می‌تواند در اغلب موارد حرف خود را به دیگران بفهماند.
  • اغلب موارد می‌پرسد “چرا؟ “
  • معنی لغات فضایی مانند “داخل”، “روی” و “زیر” را درک می‌کند.

رشد حرکتی و فیزیکی

  • می‌تواند با جابه‌جا کردن پاهایش از پله بالا برود.
  • می‌تواند با دستان باز یک توپ را در هوا بگیرد.
  • می‌تواند برای یک ثانیه روی یک پای خود بایستد.
  • می‌تواند از روی یک دایره خط بکشد.
  • با کمی کمک می‌تواند لباس خود را بپوشد و در بیاورد.

رشد اجتماعی و احساسی

  • در طول روز می‌تواند بیاموزد که به دستشویی برود.
  • می‌تواند دوست خود را صدا بزند.
  • می‌تواند بفهمد که خودش دختر یا پسر است.
  • می‌تواند در یک داستان خیالی نقش بازی کند.
  • در حین بازی کردن نوبت را رعایت کند.

مهارت‌های ادراکی (فکر کردن و یادگیری)

  • نام و نام خانوادگی و سن خود را می‌داند.
  • می‌تواند نقش یک شخصیت دیگر را بازی کند.
  • می‌تواند تا سه بشمارد.
  • پازل‌های ساده را می‌تواند حل کند.
  • می‌تواند داستان یک کتاب را بازگو کند.

 

 

پی نوشت:

این اطلاعات عمومی خلاصه محدودی از اطلاعات تشخیص، درمان و/یا دارو است. این به معنای جامع نیست و باید به عنوان ابزاری برای کمک به کاربر در درک و/یا ارزیابی گزینه های تشخیصی و درمانی بالقوه استفاده شود. این شامل تمام اطلاعات در مورد شرایط، درمان ها، داروها، عوارض جانبی، یا خطراتی که ممکن است برای یک بیمار خاص اعمال شود، نمی شود. آنچه مد نظر و مطلوب است،آن است که توصیه پزشکی یا جایگزینی برای توصیه های پزشکی، تشخیص یا درمان باید بر اساس معاینه پزشک و ارزیابی شرایط خاص و منحصر به فرد بیمار باشد. بیماران باید برای اطلاعات کامل در مورد سلامتی، سؤالات پزشکی و گزینه های درمانی، از جمله خطرات یا مزایای استفاده از داروها، با پزشک صحبت کنند. این اطلاعات هیچ درمان یا دارویی را به عنوان ایمن، موثر یا تایید شده برای درمان یک بیمار خاص تایید نمی کند. اینجانب دکتر مهدی افشاری هرگونه ضمانت یا مسئولیت مربوط به این اطلاعات یا استفاده از آن را از خود سلب می کنم.

 

دکتر مهدی افشاری متخصص اطفال، کودکان و نوجوانان_ دارای بورد تخصصی

از جمله خدمات پزشکی ارائه شده در مطب  عبارتند از:  معاینات دوره‌ای کودکان، پایش دوره ای رشد فیزیکی و تکامل کودکان، درمان انواع بیماری های عفونی،گوارشی و تنفسی در کودکان و نوجوانان_ مشاوره تغذیه، آموزش و مراقبت های دوره ای نوزادان نارس، پایش و درمان کلیه مشکلات دوره ای نوزادی، ارزیابی دوره‌ای توانایی های ذهنی و جسمی کودکان

خدمات ویژه ارائه شده توسط دکتر مهدی افشاری: انجام ختنه تخصصی در مطب، ویزیت در منزل و  مشاوره آنلاین

آدرس مطب: تهران، مهرآباد جنوبی، دانشگاه هوایی جنوبی، تفرش شرقی، پلاک 193_ واحد همکف

شماره تماس:021-66602506

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا